Skladateľ, povolanie len pre muža?

Autor: Petra Vassova | 16.5.2012 o 18:59 | (upravené 16.5.2012 o 19:35) Karma článku: 3,66 | Prečítané:  561x

Ako dlhoročná študentka hudby mám v hlave množstvo hudobných diel, názvov, mien - iba mužských. Za celé moje štúdium som sa stretla len s jednou jedinou ženou-skladateľkou. Prečo to tak bolo? Hildegard von Bingen bola jediná žena, o ktorej som ohľadom skladateľskej činnosti počula. Ešte pochopím, že dávnejšie ženy nemali žiadne práva, nesmeli pracovať a pod. V niektorých krajinách je to tak dodnes. Prečo však bola skladateľská činnosť výsadou čisto mužského pohlavia? Veď to nemusela byť práca, mohlo to byť len hobby. Na to, aby sa človek mohol stať skladateľom, potreboval málo. Talent a poznať noty. Tak ako Hildegard. Bola liečiteľka, lekárka, ale neštudovaná. Dokázala sa však dostať do povedomia, aj keď jej diela sú pre mnohých neznáme. Vzdelanie nebolo pre ženu. Nič nové v tej dobe (12.storočie). Ale ani neskôr sa to nezmenilo. Barok? Ženy sa smeli nechať maľovať nahé, nie však tvoriť. V tom čase, ani spievať, či hrať. Namiesto operných dív, boli kastráti. Klasicizmus? Aj keď v tomto období žena ako skladateľka neexistovala, aspoň jej bolo povolené spievať. Ani ďalšie hudobné obdobia tento fakt nezmenili.

Ženy sa stali námetom pre dej opier, ústrednými postavami, ale nikdy sa nepresadila žiadna ako skladateľka. Keď sa aj snažila, stretla sa s neúspechom.

Preto bolo jej dielo radšej ponechané, odovzdané inému autorovi - mužovi a vtedy sa stalo úspešné.

Pýtam sa, prečo to tak bolo? Bola azda žena menejhodnotná? V čom sa líšila od najväčších hudobných velikánov?

Mnohé ženy nosia meno ako titul tej, či onej skladby, či opery. Spomeňme si "Pre Elišku", "Pre Adelku", Carmen a veľa veľa iných. Keď som už spomenula Carmen, nedá mi túto tému viac nerozvinúť. Carmen sa stala totiž jednou z prelomových opier a zmenila postavenie ženy v spoločnosti a pohľad na ňu. George Bizet vykreslil Carmen v nohaviciach a s cigaretou v ruke. To bolo v tom čase nevídané, kontroverzné, hotový škandál. Vtedy sa ukázala možnosť uplatnenia ženy, aj čo sa týka skladateľskej činnosti. Prečo to však žiadna nevyužila, neviem. Možno, aby sa vyhla predsudkom, že je hodná len do kuchyne.

Už od čias, keď bolo ženám umožnené študovať sa dozvedám, že mnohé ženy navštevovali hudobné školy, ale po absolvovaní pôsobili ako hudobníčky, nie ako skladateľky. Nemali dostatok inšpirácie k tvorbe? Alebo sa báli, že ich hudba nikoho neosloví?

Hudba 20.storočia priniesla nové objavy, exprimenty, techniky, ktoré by zvládol aj netalentovaný človek. Veď len dodekafónia bola technikou, ktorá sa dala osvojiť bez predchádzajúceho hudobného vzdelania. Aj napriek tomu, stále dominovali muži.

Keď sa v spisovateľskej činnosti ženy dokázali uplatniť a boli úspešné, prečo to žiadna neskúsila aj v skladateľskej činnosti? V dnešnej dobe poznáme skladateľky, či už svetové i slovenské. Potrebovali na to 10 a viac storočí, aby začali tvoriť? Alebo aj tvorili, len sa na ne popri veľkých mužských osobnostiach zabudlo?

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Nové pravidlá zásadne ovplyvnia ľudí. Dlžníkov aj exekútorov

Sociálna poisťovňa môže siahnuť na účet dlžníka aj bez exekútora, bezvýsledne exekúcie sa musia zastaviť.

KOMENTÁRE

Fico radí socialistom ako byť populárnejší

Toto má byť lekcia z postkomunistickej Európy?


Už ste čítali?